THOMAS ANSCHÜTZ

Über meine Arbeit......

Meine Fotografien repräsentieren Überlagerungen, bzw. Mischungen von Bildern verschiedenster Herkunft. Das Bildmaterial kann sich sowohl aus eigenen quellen als auch aus Archiven oder Reproduktionen von Zeichnungen spei- sen. Zeitliche und räumliche ebenen verschmelzen dabei zu neuen Bildmustern.

Die Überlagerung dieser „Bildwellen“ bewirkt, ähnlich wie in der Physik, eine Verstärkung oder gar eine Auslöschung von Bildinhalten.

Die Lesbarkeit dieser so entstandenen Formationen ist nunmehr deutlich schwieriger geworden, da nur noch Fragmente der ehemaligen Quellen sichtbar sind und damit eine eher emotionale als rationale Reaktion auf den Bildinhalt eintritt; so, wie in der Musik verschiedene Töne einen neuen Klang erzeugen und dabei die einzelnen Töne überdecken.

Ziel dieser Kompositionen ist es nicht, gesellschaftliche zusammenhänge zu dokumentieren oder gar zu offenbaren, sondern der Welt durch das hinzufügen neuer Muster einen zusätzlichen Klang zu verleihen.

 

About my work......

My photographs represent overlays, or mixtures of images of various origins. The imagery can be taken from its own sources as well as from archives or reproductions of drawings. Temporal and spatial levels merge into new pictorial patterns.

The superimposition of these "image waves" causes, similar to in physics, an amplification or even an erasure of image content.

The readability of these resulting formations has now become much more difficult, since only fragments of the former sources are visible and thus enters a more emotional than rational response to the image content; just as in music different sounds create a new sound and cover the individual tones.

The aim of these compositions is not to document or even reveal social connections, but to give the world an additional sound by adding new patterns.

 

Bilder waren für mich immer verknüpft mit Apparaten, die diese erzeugten oder sichtbar machten und die Herstellung von Bildern war gebunden an einen technischen Vorgang, Film einlegen, Entwicklertemperaturen einhalten, Dias rahmen.

Und immer war Dunkelheit und Zeit im Spiel, Lichtemp ndlichkeit, Belichtungszeit, die Dunkelkammer. Hier, wo wie durch Zauberei die belichteten Silberkeime langsam zum Bild erwachsen. Dieser sichere Ort der Geborgenheit im roten Licht, Ort des Abgeschnittenseins von der komplexen Gegenwart der äusseren Welt.

In dieser dauerhaften Nacht dehnt sich Raum und Zeit in die Vergangenheit und  xiert die Erinnerung auf eine zweidimensionale Fläche, traumgleich.

Bei den hier vorgestellten Bilder hat sich der Prozess ihrer Herstellung von den Techniken getrennt, die vor Jahrzehnten die Einzigen bildgebenden Verfahren darstellten.

Diese Bilder sind Mischungen aus den verschiedesten Quellen, sowohl digitale als auch analoge Zutaten kommen dabei in den Topf. Die einzelnen Elemente sind nicht sämtlich von mir fotogra ert, Bilder aus der Library of Congress, der NASA oder Aufnahmen, die von meinem Vater stammen bilden die Grundlage für zahlreiche Bildschichten, die sich mit eigenen Aufnahmen zum endgültigen Ergebnis vermengen.

Die Mischungen sind nicht zufällig, obwohl der Zufall beim Finden der Bildelemente eine wichtige Rolle spielt. Und nicht immer geht der Inhalt einer Bildschicht mit den anderen Ebenen eine einleuchtende, rationale Symbiose ein. Ziel meiner Arbeit ist es, die einzelnen

Bildlagen zu einem Akkord zu verschmelzen, der einen Wohlklang bildet.

Durch die Mischung der Bilder entsteht ein neues Bild, neue Strukturen, die sich, wie beim Phänomen der Interferenz, verstärken, hervorheben, aber auch auslöschen können. Sie erzeugen einen neuen Klang. Aus beiden Quellen geschöpft, vermengen sich die Schnittstellen zu neuen, harmonischen Strukturen.

 

Perhaps my passion for everything mechanical comes from the fact that my father, who completed an apprenticeship as a precision mechanic at Leitz in Wetzlar, confronted me at an early stage with technical issues and contexts.

Often he brought with him small metal objects, things that, for example, would fit snugly together or have a thread on which you could screw another part. Basically, these were completely nonfunctional objects that could perhaps have been a machine in an ordered totality; but in their simplicity merely expressing a relationship of two or three parts.

Sometimes my dad brought slides too. I remember a series of pictures with fairy tale illustrations of "Ali Baba and the forty robbers". These were very special days when 12 pictures were "thrown on the wall" and that filled out a whole evening.

Since my father was working in the lens framing for projection lenses at that time, he was able to buy junk equipment for a reasonable price. So the projector "PRADO 250" came to our house. This magical gray-jacketed apparatus broke the darkness and turned the living room into a chapel.

For me, images were always linked to devices that created or visualized them, and the production of images was tied to a technical process, inserting a film, adhering to developer temperatures, framing slides.

And always there was darkness and time in the game, light sensitivity, exposure time, the darkroom. Here, where as by magic the illuminated silver germs slowly grow into a picture. This safe place of security in the red light, place of cut off from the complex presence of the outer world.

In this permanent night, space and time stretch into the past, xing the memory on a two-dimensional surface, dreamlike.

In the pictures presented here, the process of their production has separated from the techniques that used to be the only imaging techniques decades ago.

These images are mixes from the most diverse sources, both digital and analog ingredients come into the pot. The individual elements are not all photographed by me, images from the Library of Congress, NASA or photographs taken by my father form the basis for numerous image layers, which mingle with their own footage to the final result.

The blends are not random, although chance plays an important role in finding the pels. And it is not always the content of one layer of images with the other levels that provides a reasonable, rational symbiosis. The goal of my work is the individual

Image layers to merge into a chord that forms a harmony.

The mixture of images creates a new image, new structures that, as in the case of the phenomenon of interference, can be emphasized, but also extinguished. They create a new sound. Drawing on both sources, the interfaces are merging into new, harmonious structures.

^

TOP